2011-01-29

Min fina cykel, som jag köpte relativt billigt tillsammans med lås för 85E, vilket är ett bra pris har jag fått höra. Man måste ha enormt kedjelås här i Amsterdam annars blir cykeln stulen. Kan förstå det. Det är verkligen cyklar överallt. Mer än i Lund. Lund är en amatör cykelstad jämförelsevis med Amsterdam. Ska ta lite till kort så ni fattar vad jag menar. Här cyklar jag och Louise till stan för att handla lite smått. Vi var väldigt stolta eftersom vi åkte inte vilse så många gånger och hittade hela vägen hem utan större missöden. Idag var vi på H&M. Den snälla expediten tittade storögt på mig när jag berättade att jag kom från Sverige, "då har åkt hela vägen från Sverige för att handla på H&M i Holland?" frågade hon mig. Jag svarade att det var det enda jag kände till här nere. Var tvungen att köpa lite underkläder och en fin kofta ( koftan var väl inte nödvändig, men väldigt fin och varm). Sedan var vi på en Etnos eller något liknande (kommer aldrig ihåg namn) och köpte schampo, balsam, rengöringskrämer- och vatten och lite andra toalettsaker. Sedan inhandlades cykellampor, block för skolan men jag hittade inga bra tofflor. Imorgon på IKEA ska jag köpa mer saker. Lite komiskt att de affärer som jag besöker i Holland är H&M och IKEA, lite hemlängtan kanske...

Nu har jag äntligen handlat mat! Dagarna är väldigt fyllda av aktiviteter så jag har inte hunnit köpa mat eller äta heller för den delen. Med 2 kassar och en full ryggsäck åkte vi från en holländsk affär som jag inte kommer ihåg namnet på, men det var typ som holländska motsvarigheten till Netto eller Willys.

Något som jag har märkt är att holländarna älskar färdiga saker och halv- och helfabrikat. Allt är förpackat i portionsförpackningar och redan hackat och skivat. Väldigt ambitiöst och praktiskt, men jag saknar den autentiska svenska maten då man går ut i skogen och hugger ner en älg som man sedan slänger in i ugnen. Jag har inte ens en ugn, bara micro och spis...
Så till middag blev det pasta med färdighackad svamp och lök, körsbärstomater, bacon, parmesan och ruccola. Bacon var det enda köttet som jag hittade som jag kände igen. Allt är ju på holländska och jag fattade inte om det var gris, biff eller kalv. Kyckling var lätt att identifiera men det fanns bara bröst (inte min grej, föredrar sånt med ben i.)

Jag ska ta lite mer bilder, har inte hunnit det än. Man vill ju inte se ut som en turist som går och fotograferar i mataffären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar