2011-01-26

Resan till Amsterdam

Efter 2 timmars underbar sömn steg jag upp klockan 2.30 på morgonen för att förbereda mig. Jag åkte taxi ner till Lunds central för att ta tåget över till Kastrup. Det var snöblandat regn och ganska kallt, men jag höll mig varm i mina vinterkläder. Sedan på Kastrup gick allt väldigt fort och innan jag visste vad som hade hänt satt jag och vid taxfree affärerna och väntade på att min gate skulle fastställas. När jag väl var på planet så somnade jag. Dock så är resan bara 1h och 25 min. På Schipol fick jag tag i min mörbultade väska och gick ut och tog direktbussen (som uppskattningsvis skulle ta en timme) till kontoret för DUWO som jag hyr min bostad hos. Väl på bussen satt jag och tittade ut på det gråa landskapet. Japp, ni hörde rätt, ingen snö och inga tulpaner. Dock så efter en halvtimme gick bussen sönder och jag fick byta till en annan buss som inte gick dit jag skulle, men det var bättre än att sitta fast i bushen. På den bussen träffade jag världens bästa busschaufför som körde till min rätta hållplats även om han inte skulle. Jag har fått ett väldigt bra intryck av Amsterdam hittills. Sedan, på hållplatsen gick en resepackad tjej av som såg ut precis som jag, en utbytesstudent. Jag frågade henne om hon skulle till kontoret och det visade sig att hon var en svensk utbytesstudent från Göteborg. Tillsammans skuttade vi iväg till kontoret, skrev kontrakt och fick våra nycklar och iväg bar det till respektive lägenhet. Vid min hållplats separerade vi och jag kom på att jag skulle hitta till min lilla lya med en väldigt suddig karta som jag fått på kontoret. Efter att fått hjälp av en snäll taxichaffis så traskade jag iväg och hoppades på det bästa. Tur nog hittade jag och efter att bara ha gått fel en gång var jag framme vid lägenheten. Dock kom jag inte in i lägenheten. Jag fick knacka på hos grannen som kom ut i morgonrock och hjälpte mig att få upp dörren.

Det enda som kvarstår är att inte förvandlas till isklump tills imorgon eftersom mitt element inte funkar. Ska fråga min roomie om hon vet hur man gör, när hon kommer hem, annars blir det en snabbvisit till kontoret imorgon igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar