2011-05-07

Momma Thulin in da house

Min kära mamma har varit här på besök de senaste dagarna, därav den dåliga uppdateringen. Mamma åkte från Schipol (flygplatsen) med tåg in till stan och sedan tog metron till min lägenhet. Väl hemma hos mig, väntade Bea med mina nycklar, eftersom jag hade föreläsning. Vi gick och handlade på Dirks och sedan drog vi in till stan till Nieuwmarkt (Chinatown) för att äta middag. Eftersom vi redan hade ätit lite sallad innan så beställde vi in Dim Sum - sticky rice (klibbigt ris?) med kyckling, två olika sorters räkdumplings (ångad och stekt), biff dumplings (fast det såg mer ut som köttbullar), kinesiska revben och räkchips. Till det drack vi Heineken, som äkta holländare på en kinesisk restaurang (?).
Efter maten gick vi hem från stan hem till mig. Eftersom det var memorial day, så såg vi en stor scen vid Amstel.
Nästa dag vaknade vi tidigt och åkte iväg till Museumplein och gick via Leidersplein till Dam och Kalverstraat. Lite shopping och sedan lunch på biblioteket. På sjunde våningen med utsikt över hamnen satt vi och smaskade i oss salladsbuffe och fruksallad med chokladkaka till efterrätt.Senare på kvällen åkte vi in till stan igen och åt på en indonesisk restaurang. Vi beställde in ett antal smårätter. Det mest minnesvärda var den friterade bananen och kokoskryddan som vi sedan fick med en hel burk hem.

Sista dagen åkte vi till Jordaan och gick vid de 9 gatorna. Vi åt en oortodox lunch bestående av de berömda holländska pommes frites:en och en vanilj/jordgubb croissant till dessert innan vi drog till Albert Cuylp Market för att handla grönsaker och ost. På kvällen gick till Amstel (kanalen) och satte oss och tittade på solnedgången och drack Weiss Beer (vit öl, belgisk läckerhet) och åt indonesiska räkchips.

2 kommentarer:

  1. Najs. Jag vill också ha besök av min mamma! :D Men vad är den gröna(?) saken till vänster på första bilden?

    SvaraRadera
  2. Det är sticky rice med kyckling i något blad, inte bananblad men något bladaktigt. Väldigt gott!

    SvaraRadera