2011-10-06

Amerikansk kultur #del 1

Nu när man har bott här ett tag så upptäcker man att länder och kulturer är olika. Man begår misstag och märker skillnader. Oftast inga jobbiga saker, utan man anpassar sig. Ibland tycker man rentutav att det är bättre här. Saker som jag har märkt:
  • Amerikanare är väldigt trevliga. Varenda gång man går in i en affär så kommer de fram till en och frågar hur allt är. I början blev jag så ställd att jag svarade: "Bra, tack. Lite trött dock, men tror att om jag dricker lite kaffe blir jag nog piggare. Hade en konstig föreläsning imorse så det kanske är därför. Hur är det med dig?" Gör inte så. Säg bara "bra" och fråga hur de mår eller gå vidare. Starta inte en konversation med dem!
  • Amerikanare är väldigt trevliga. När man går av bussen tackar man busschauffören och vinkar.
  • De offentliga toaletterna har sittskydd, inte speciellt miljövänligt men hygieniskt. dörrarna är extremt små, då menar jag inte att man inte kommer in igenom dörren utan att den är för lite för själva väggen. Man kan se fötterna och kanske huvudet (om det är en extremt lång person) samt den är så liten att det är springor mellan dörr och vägg. Vilket gör att man kan SE ALLT vad personen på toa gör. Man kan även höra allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar