2011-12-19

New York

Jag har haft en dröm sedan länge och när jag åkte till USA hade jag ett mål - att ta mig till New York, Manhattan, NYC, the big Apple, staden som aldrig sover...jag kan förmodligen rabbla en massa namn för staden, men känner att det är dags att komma till poängen. Jag ringde Veronica som jag träffade i Amsterdam och frågade blygsamt om hon skulle vara hemma i Long Island innan WinterBreak och om hon hade tid att träffa mig. Till min förtjusning så erbjöd hon mig sin soffa och efter biljettletande hit och dit, bokade jag min flygbiljett och förväntansfullt inväntade den stora dagen. Upp klockan 5 på morgonen för att åka iväg till flyplatsen, med ett sällskap som hette duga. Carolyn körde mig och AK och Jae hängde på för att ge mig ett ordentligt farväl. Eftersom New York är känt för att vara en farlig stad trodde de väl att de aldrig skulle få se mig igen, eller att jag skulle falla pladask för staden och aldrig vilja återvända. ELLER så hade de inget bättre för sig och är fina vänner.

Jag mellanlandade i Chicago och efter 8 h var jag äntligen framme. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, hur jag kan klä min resa i ord, eftersom det var förmodligen en av de bästa resorna jag har gjort. Någon sa en gång att det är inte destinationen utan resan, men jag skulle vilja påstå att den personen inte har varit i New York. Jag hann med en massa eftersom min entusiasm för min vistelse inte kunde dämpas och jag traskade omkring ca 10h/dag utan stop. Ibland stannade jag upp och tog bilder, men toalett besök och matraster fick vänta. Inget att rekommendera men jag levde på luft och glädje under hela besöket. Jag kanske överdriver lite, jag hann faktiskt pricka munnen med en hel del. Mexikanskt, kinesiskt med framförallt vegetariskt och vegansk mat. Så gott att jag seriöst funderar på att konvertera till vegan. fast jag måste äta fisk och skaldjur... en fesgan (med den djupaste göteborskan)?

the villageFika i Brooklyntvå bilder från Central Park en kylig vintermorgonBrooklyn BridgeManhattan, the big Apple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar