2013-03-16

Förebedelser för Korea

  1. lära mig koreanska. de som inte har privat lärare kan lära sig vida den här hemsidan, TALK TO ME IN KOREAN, det är GRATIS och är en blandning av podcasts och PFD filer. tror även det finns videos på YouTube samt att man kan lära sig via K-pop. Jag , som är en aning traditionell föredrar att sitta och lyssna samtidigt som jag skriver av pdf filerna samt upprepar orden/meningarna högt för att få rätt uttal. dock hade jag Jae som lärde mig i USA och sedan varje vecka med Sunny vilket gjorde den första delen mycket enklare. Nu kan jag skriva (typ, väldigt många stavfel dock), läsa (men oftast vet jag inte vad jag läser) och säga lite grundläggande saker. dock är målet att vara helt flytande och konversera fritt om religion, politik och dödstraff.
  2. kulturen, det skiljer sig en hel del mellan Sverige och Korea och för att underlätta för min egen del och andras så har jag läst på lite hur jag ska bete mig, hur andra kommer att bete sig etc. jag har tagit hjälp av mina vänner samt att jag är ett stort fan av EAT YOUR KIMCHI som började lägga upp videos om kulturellt utbyte i Korea men numera har en salig blandning av kpop, indie pop i Korea, mat, sights etc. två av deras videos DEN HÄR och DEN HÄR är enklare tips som säkert kommer att komma till hjälp. sedan att jag har typ tittat igenom alla deras videor på deras 3 eller 4 YouTube kanaler har inte heller skadat (eller har det?). dessutom är tittar jag även på den del koreanska drama serier, inte för att det är speciellt matnyttigt för att veta hur människor i Korea beter sig, det är som att säga att alla svenskar är som i Tre Kronor eller Skilda Världar, men vissa små saker som att jag lär mig mer om språket, eftersom jag lyssnar på vad de säger och kan höra syntaxen, uttalet, ordval etc. sedan kroppsspråk, att buga, hur man hälsar på äldre och så vidare. sedan har jag dessutom kommit på en del utflykter. vill exempelvis till cafét i Hongdae där 1st Shop Coffee Prince utspelar sig (jag vill till alla ställen som de filmade på. absolut älskar den serien), eller trappan i My Name is Kim Sam Soon, det finns säkert något ställe i Secret Garden som jag vill till. Kollar just nu på Protect the Boss, Flower Boy Ramyun Shop och My Girl. om någon vill ha den fullständiga listan på draman som jag har tittat på är det bara att höra av sig. Dessutom så finns det en hel del variety shows som jag även tittar på, som sagt fullständig lista avslöjas vid efterfrågan.
Vad är det mer jag har förberett? Måste tänka lite så jag återkommer, fick en stark lust att kollar lite på Family Outing säsong 1, även om Taecyeon* var med i säsong 2 klarade jag inte av att titta på den för det höll inte samma mått som första. Så om ni vill se högklassig (enligt mig) variety shows så kolla på den eller Running Man eller vad som helst med Yoo Jae Suk i, han är bäst.

Jag uppdaterar med mer förberedelser senare.



*Mina kompisar från USA är väl medvetna om min kärlek till Taecyeon. Wendy till och med skickade en länk på en massa bilder av honom när jag var illamående av en film om svarta porer för att få bort alla mindre angenäma tankar och se något fint istället. Hon och Caro var de som brukade göra sig lustiga vår kärlek till varandra. och när jag säger vår kärlek, menar jag min dyrkan till honom som om jag vore 12 igen och trodde  helt ärligt att jag och Nick Carter var menade för varandra, bara han fick lära känna mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar