2013-04-23

Dak Galbi

Efter ett regnigt Namdaemun och lite shopping i Myeongdong var vi lite hungriga och kalla så vi gick och käkade dak galbi som är en trevlig rätt som jag senast åt i K-town i LA med Caro och Avaish. En stor panna mitt på bordet och sedan i med kylling, vitkål, ddok (rice cakes), rättika, böngroddar, mozzarella ost (tro det eller ej, jag var väldigt skeptiskt till det men tänkte, varför inte - hur fel kan det bli på en skala 1-10, om Ida säger att det är ok, då är det ok) och stark sås. Servitörerna kommer och rör om åt en så man sitter i princip och bara kollar hur allt smälter samman till en kryddstark massa, perfekt för en kall och regnig dag.

  

Dock blev servitören lite stött när jag slängde i riset när det var färdigt. Man ska inte ha i riset förrän man har ätit upp kycklingen och grönsakerna och så blir det lite som torrt stekt ris. Ida ville ha i riset direkt för att då suger det åt sig alla smakerna och blir som en hel rätt. Jag, som inte har någon skam i kroppen hystade i det och servitören kom rusande och skällde ut min på koreanska. Jag bara log blygt och försökte förklara på bruten koreanska att det var ok. Ida sa att vi ville ha det såhär och servitören muttrade något ohörbart. Hihihi, så kan det gå. Givetvis var det inte meningen att förolämpa rätten (det var kanske som att salta på maten på restaurang), men eftersom Ida försäkrade om att det var bättre så här (det var det) så tyckte jag att det inte spelade någon roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar