2013-04-21

떡뽂이 (ddukbokki) for champions

Jenna är min matguru här i Korea. Hon har stenkoll på all mat. Och det hon inte vet, det tar hon reda på. Vi gick till en av hennes favorit ddukbokkiställen här i Sinchon. Det som är så speciellt med detta stället är att man lagar det med ELD! Dessutom så heter det Uncles eftersom det är tre farbröder som har doktorerat i ddukbokkisås.

Man går en trappa ner och kommer in ett ett litet sagolandskap. Inredningen är unik, precis som många ställen här i Seoul så finns det en egen personlig touch som gör ambiancen speciell och njutbar.

Körsbärsträd välkomnar en. 

Vi valde vårt egna lilla bås/rum där vi satt på golvet.  


 Väggarna var dekorerade med texter från besökare.


 Inlagd rättika och gurka för att rena paletten. 

Maten var ddukbokki som är rice cakes (rismjöl i avlånga stavar), fish cakes (pressad fisk, kallas odeng på japanska), vårlök, lite grönsaker, hårdkokt ägg och på detta låg en hel friterad bläckfisk (squid, inte octopus).
   


 Hugger in/imiterar bläckfisken fast är mindre flottig.

En väldigt glad tjej som ser fram emot första målet mat på dagen.

Söta fina Jenna som klipper upp till mumsbitar.


Detta var lugnt sagt en av de bästa rätterna hittills. Eftersom jag älskar ddukbokki och lagar det även hemma, samt är stammis hos min ddukbokki lady som finns bredvid Addidas här i Sinchon så uppskattade jag detta otroligt. Jag är även havsfantast och squid (teuthida) är en av mina favoriter. I Korea äter finns det ddukbokkistånd i varje hörn och är ett normal mellanmål. Dock är det lite för mastigt för min smak och jag äter det gärna som en hel måltid istället. Skillnaden här var att det är en restaurang som är tillägnad ddukbokki och inte bara gatumat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar