2013-04-02

Min första dag i Korea

Klockan är 3:20 och min jetlag har satt i. Jag hade glömt hur mycket man påverkas av tidsskillnaden. Även om jag har sovit totalt någon timma de senaste 2 dygnen så passar det så bra att sova lika lite detta dygn också. Gårdagen var fylld med en massa spontana aktiviteter. Vi kan ta det från när jag sprang iväg för att möta Jenna. Jenna är en av världens finaste, gulligaste och purest (renhjärtade?) människor som jag känner. Det är svårt att beskriva henne på svenska, pure är det bästa jag kan komma på och det är på engelska. Hon är så renhjärtad. I USA så lagade hon 잡채 (Japchae, sötpotatisnudelrätt) till mig på min födelsedag och kom över med en tallrik till mig eftersom det var något som man gjorde i Korea. Detta är något som beskriver henne så väl, även om vi inte umgicks dagligen så tog hon sig tid att laga en koreansk rätt till en adopterad tjej från Sverige. Vi möttes utanför en kyrka som jag bor bredvid, jag bor 2 minuter från mina vänners Universitet så vi kommer nog att få tid att umgås. Jag blev så glad av att se Jennas bekanta, glada och ärliga ansikte. Även om hon har ett fruktansvärt prov till masterprogram i biologi på engelska om några veckor så ville hon att jag skulle få en fin första måltid i Korea så hon lämnade biblioteket och bjöd mig på lunch även om jag insisterade att studier är betydligt viktigare än mat. Jag sa till henne att ta mig till ett ställe som hon gillade och beställ in mat som hon tycker om så får jag chansen att prova på nya saker, och det underlättar om hon beställer in någon mindre kryddstark rätt. Vi gick till ett grillstället och beställde in biff och   fläsk revben och 된장찌개 (doenjang jiigae, soja böns gryta).
 반찬, banchan, det vill säga sidorätter som alltid serveras i Korea (tar inte betalt för detta utan ingår i priset, Sverige du har att lära dig) bestående av en soppa, som heter på svenska vattenkimchi, gjord på daikon/rättika kimchi och vatten samt vårlöksblanding. Min svenska namngivning av rätterna låter inte speciellt bra... det är svårt att översätta från det koreanska namnet till det engelska och sen till svenska. Halva vitlökar och två olika "såser" som man soppar köttet i om man skulle vilja. Till detta serverades ris och sallads-och pernillalövblad.
 Kimchi gjord av rättika.
 en av kötträtterna bestående av biff, ser ut som bacon men smakar som...biff bacon? fast ändå inte, jag är inte så bra på att beskriva smaken eftersom vid detta laget var jag så hungrig att jag inte funderade ut några filosofiska beskrivningar på denna underbara måltid utan fokuserade på att bara njuta.
 vår grill
 Sojaböns gryta, jag har ofta försökt att göra i Sverige men eftersom jag inte har några smakpreferenser har jag aldrig lyckats. Detta var något av det godaste jag har smakat. Det är fermenterade bönor som mosas (?) till en paste och säljer på burk. En buljong gjord av torkad anjovis och kalp. Sedan tillsätter man en massa grönsaker, tofu och den är köttbaserad (utöver anjovisen) så inget för vegetarianer.
 Här grillar vi på köttet av fläskrevben.
helt fascinerad och inne i grillningen. Efter flygplansmat och mammas bar så var jag en aning hungrig. 

Efter att ha njutit av denna festmåltid så gick jag och Jenna till Juno Hair för att se om jag kunde klippa mig. Jag har fått höra att det finns alltid någon som pratar engelska där och det klipper relativt billigt (25,000 won). Dock så verkade den engelsktalande personen inte vara där idag och Jenna översatte vad jag ville ha för frisyr. Men eftersom jag visste att hon hade mycket att plugga så tjasade jag iväg henne till biblioteket och sa att det blir säkert jättebra, vad är det värsta som kan hända? att de klipper av mig håret? Men en orolig blick lämnade hon mig tveksamt i händerna på 3 koreanska frisörer. Först så fick jag shampoonering med hårmassage. Tjejen var jättesöt och med bruten engelska förklarade hon att jag var tvungen att slappna av för att hon skulle kunna massera min hårbotten. Jag har aldrig gillat när någon pillar mig i håret, det gör mig ytterst obekväm och jag hittar ofta på ursäkter som "oj, kolla där (sedan springer jag därifrån)" för att undvika att människor trasslar in sig i mitt hår. Dock var detta skillnad. Jag höll på att somna. Sedan så satte nästa tjej igång med klippningen. Hon frågade mig en massor av frågor på koreanska om hur hon skulle klippa och jag svarade "sorry? my Korean isn't that great yet, however I'm learning and I've kinda made progress. So far I can say the general greetings and now I'm doing past tense and it's really hard, but what to do? you know, I've gotta try and work hard and some day we would be able to communicate with each other. Ahhhh, that would be a lovely day!" so she just ignored me and asked a male hairdresser to try to translate. This dude could actually speak a bit and he observed the entire cutting process with very critical eyes....ahahahhaha, jag skriver på engelska. förlåt. Hårfrisörska ignorerade mig och frågade en manlig kollega om han kunde översätta, vilket visade sig att han kunde ganska mycket engelska, tillräckligt mycket för att berätta för mig att mitt hår behövde behandling och att jag borde sköta om det bättre. Sedan började den mest komiska behandling av mitt hår någonsin. Båda två, utrustade med varsin hårfön började torka mitt hår och styla det. De stod på varsin sida och drog i mitt hår för kung och fosterland. Jag satt och fnissade för mig själv men vågade inte ta fram min kamera eftersom det kanske skulle sett konstigt, men det var en av de mest roliga situationerna som jag har sett. Efter att har fått mitt hår stylat så jag såg ut som en koreansk modell så begav jag mig ut i regnet för att gå hem. Då smsade Wonil och jag vände om för att möta honom.
Wonil är en av de mest gulliga och smarta killar som jag känner. Han har extremt bra sinne för humor, han skrattar alltid åt alla mina skämt. Vi möttes utanför Yonsei University och med sig hade han ett gulprickigt paraply till mig eftersom det regnade. Jenna hade bett honom att ta med paraply till mig eftersom jag gick utan. För egen del är det bara vatten och jag är inte gjord av socker men i Korea anses det smutsigt med regn så det var väldigt sött av honom att ta med sig ett så fint paraply till mig. Jag kände mig nästan som om jag var med i ett koreanskt drama och min manliga huvudrollskaraktär räddade mig ur regnet, förutom att Wonil är mer som en extremt söt och gullig lillebror. 

Vi gick för att dricka kaffe och på café så ringde Geebum och sa att han var i närheten och kom och mötte upp oss. Nu var klockan nästan 16 efter kaffet så då var det väl fikadags (?). Killarna valde Mandu, som är som koreanska dumplings.

 Geebum och Wonil på Mandu stället i Sincheon
 Tre olika sorters mandu. Fritierad med nudlelfyllning. De runda bollarna var med fläsk och degknyterna närmast var tre olika sorter, varav jag råkade få den starkaste. Givetvis.

Man kan ju inte fika utan att ha något sött till efterrätt. Eftersom min mun brann så tyckte killarna att vi skulle käka Oreo Bingsu, vilket är Shaved Ice, som är is som har krossats så fint som det går och på en kondenserad mjölk och andra smaksättare, i detta fallet Oreo kakor.
Geebum väntar på maten. Cafét var väldigt internationellt med Fatboy sittsäckar som jag sjunk ner i och lyckades inte komma upp.

 Killarna tog sig friheten att även beställa in amerikanska pannkakor. Jag klagade inte.
Oreo Bingsu! och pannkakorna. Något som jag har saknat i Sverige är att i Korea och mina vänner i USA emellan delade alltid på all mat. Vi beställde alltid in Family Style, som Antwon och Carolyn kallade det. Man beställer in ett antal rätter och ställer det mitt på bordet och sedan äter man tillsammans och delar. I vissa fall har man sina egna tallrikar eller risskålar men det används som underlag så man inte spiller när man äter. Detta sätt att dela mat är min favorit.

Efter en sockerkick så mötte jag och Wonil upp Sunny för att köpa tunnelbanekort. Sunny är en av mina bästa vänner som jag pratar dagligen med via sns (social network service) när jag är i Sverige. Hon hade precis en liten rast mellan sina föreläsningar och jag var så glad över att få se henne och krama henne! Wonil åkte hem och Geebum satt kvar på cafét och pluggade medan jag och Sunny gick och fönstershoppade. Jag kan redan nu meddela att Korea kommer inte att vara snäll mot min plånbok.  

Klocka var då runt 18-19 och jag gick hem för att vila lite. Tröttheten hade satt in och jag kände att lite sömn hade nog inte skadat. Mitt hem som består av 1 kvadratmeter stående yta, säng, skrivbord, tv, kyl, dusch och toa kändes välkomnade och jag gick ut till det gemensamma köket som är hur sött som helst för att laga middag. Boendet erbjuder ris, nudlar, kimchi, kaffe, tea etc gratis så det är bara att äta.
Min middag bestående av jjajangmyen snabbnudlar och kimchi

Klockan är nu 4:31 och jag känner hur John Blund börjar kasta sömn i ögonen på mig. Imorgon (idag) ska jag träffa Anna-Lena och hennes familj för lunch och sedan äta middag med Sunny. 

Godnatt från Korea.
<3

1 kommentar:

  1. Så härligt du verkar ha det gumsi:-) Maten verkar jättespännande och dina vänner himla mysiga. Du får ta recepten på en del rätter så kan vi laga dem i sommar!

    Och vad fin du blev i håret, trots språksvårigheten. När du beskrev situationen förstod jag hur kul det måste ha känts att ha suttit där!

    SvaraRadera