2013-04-21

자장면 precis som i koreanska draman/filmer

Till middag blev det kinesiskt/koreanskt. När jag började intressera mig för Korea, koreansk kultur, pop kultur så var det första steget koreanska filmer. Jag minns speciellt att en film, vars namn jag givetvis inte minns ironiskt nog. Jo, efter lite googlande, My Love (2007) så introducerades jag för första gången till 자장면 (jajamyeong). Vidare efter att ha fastnat för koreanska dramaserier så var det ett vanligt inslag att karaktärerna åt denna rätt. Brukligt så beställde man denna rätt och så kom en helt vansinnig mopedist körandes med gladpackförpacketerade tallrikar med svarta bön sås med nudlar. Det låter inte lika aptitretande på svenska. Till detta så finns det friterat fläsk i sötsursås 탕수육 som är minst lika viktigt och inlagd rättika. 

Jag och Sunny tog en tidig middag i Sinchon och beställde in varsin jajangmyeon och en tansuyuk (friterat fläsk). 


 och det viktigaste, blanda.


Jag tror att det är äggnudlar och en sås som är gjord av fläsk, grönsaker och svartabönpaste. Mina förväntningar var inte höga. Det handlade mer om att bara få uppleva det, smaka och sedan alltid kunna känna smaken i munnen när jag kollar på mina filmer eller draman. Det faller mig inte i smaken jämfört med all annan fantastisk koreansk mat som jag ätit här. Dock är det viktigt för mig att uppleva. Speciellt den underbara kombinationen av den svarta såsen och de extremt långa nudlarna som ska sugas upp vilket resulterar i att man ser ut som man har doppat ansiktet och tröjan i lera.

Till dessert, Bingsu - shaved ice.

Det finns alltid plats för Bingsu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar