2013-04-14

Ramen med Sunny

Efter att ha legat nerbäddad i sängen i hög feber så kände jag att nu var det nog. Jag vägrar att vara sjuk och tänker inte vara sjuk en sekund längre. Tillsammans med Sunny gick vi i fredags för att äta lite Ramen, som är en japansk nudelrätt. Buljonen är oftast baserade på kött eller fisk, i detta fall kött. Vi fick välja om vi ville ha "tung" buljong eller mindre tung. Eftersom den är ganska mastig valde vi en mindre tung buljong. Till detta beställde Sunny även in ägg som hade kokats i spring water, källvatten för att bli mer delikat. Restaurangen ligger i Sinchon, västerut i närheten av en stor väg.





Till nudlarna serveras inlagd rättika som är kryddad med lite chili och svarta sesamfrön eller något annat. Det är väldigt svårt för mig med kryddor och smaker här eftersom jag inte känner till så mycket.
 Inlagd rättika
 Sjuklingen
Min nudelrätt, helt underbar. Buljongen är bastant men len. Al dente nudlar med rättika, vårlök och fläsk bitar som var möra och saftiga.
 Sunnys nudelrätt
  Ägget som var kokat i källvatten och smaksatt. Underbart gott.
Till detta kan man hämta lite tofu som låg i en kryddig buljong. 

Det jag älskar med Korea är deras känsla för detaljer. Många restauranger och caféer är smakligt inredda med en massa små pryttlar som gör stället så gemytligt och mysigt. Alla erbjuder något unikt och man känner för att sitta där i timmar och bara insupa atmosfären. Dessutom så fort som någon gick så skrek alla kockar hejdå och kom återigen, vilket fick mig att le.

1 kommentar:

  1. Åh jag tror jag ätit där men hittar nog aldrig tillbaka! Place is famous!

    SvaraRadera