2013-05-02

Bingsu till frukost i Samchungdong

I måndags hade Gabae stängt så jag och Jeongah tog oss hit i tisdags istället för frukost. Detta var ett stället som hade traditionell Bingsu med röda bönor och ..... oh, mitt minne. En speciell, traditionell typ av krydda (?) som vi hade ätit dagen innan när vi åt hokkdak. Jag måste fråga Jeongah om detta. 




 

De gjorde även ddok (rice cake) här.




 

 denna sked kostar 35.000 won!


  


ddok/rice cake som var fylld med röda bönor paste. denna var inte alltför söt.  

 Patsubingsu, shaved ice med röda bönor, ddok och lotusblomma rot med mini apelsin.





Helt utan tvekan en frukost som jag inte kommer glömma. Isen är så fint riven att den bara smälter i munnen. Det känns som att äta söt och sockrig snö. Kombinationen med de sträva men söta bönorna och knapriga pinjenötter tillsammans med den mjuka snön är helt fantastisk. Kan inte beskriva det på ett bra sätt men det är verkligen en smaksensation.

Jag är alltid väldigt upptagen med att fota mat, så Jeongah passade på att ta kort på mig. Tack för bilderna, Jeongah! Hoppas du läser detta och översätter och det inte blir alltför konstig översättning från google translate.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar