2013-05-02

Macaroons på Palette i Samchungdong

Efter att ha ätit hoddeok var det dags för lite mellanmål. Jeongah hade bara ätit macaroons en gång innan och det hade varit en helt okej upplevelse. 

Första gången jag åt macaroons var i Bryssel och har älskat det sedan dess. Jag och Ida åt även macaroons på Lotte men de var inga höjdare. Mina kriterier för bra macaroons är att själva lagrerna är balanserade så att det blir rätt mängd fyllning och kaka. För mycket kaka är inte bra, för mycket fyllning är... säkert inte heller bra. Dessutom ska kakan vara rätt konsistens. Inte för kompakt utan luftig och lagom kletig. Senast när jag var i Samchungdong besökte jag Palette och tog med mig 4 olika macaroons hem: caramel salt, black sesame, green tea och chocolate passion fruit. Jag älskade caramel salt, men å andra sidan så älskar jag allt som har caramel salt så det är inte riktigt någon match. Black Sesame var...kritaktigt och inte så gott som jag trodde, inget som jag rekommenderar. Jag har lärt mig att älska allt som har grönt te-smak men det var inte heller så gott. Passionsfrukt och choklad funkar alltid, men det var ingen fantastisk smakupplevelse. Dock måste man ta med att jag åt Caramel Salt först så allt var redan förstört, ingen skulle någonsin slå det.

Jag ville gärna visa Jeongah detta ställe och introducera macaroons till henne på ett bättre sätt. Eftersom jag visste ett säkert kort så kände jag att de kan finnas bättre smaker. Eftersom Jeongah har tagit mig till så många fina ställen hoppades jag att hon skulle gilla det.




 
Vi valde Caramel Salt, Earl Grey Chocolate och Pistachio. 

 






 
Pistach var helt okej. Smakade nötigt och gott, inte någon fantastisk upplevelse utan mer som ett säkert kort.



Earl Grey har jag aldrig gillat. Som tea tycker jag inte att smaken är något vidare. Jag tror om man är Earl Grey fantast så funkar det. Först känner man chokladsmaken som är mjuk och gräddig och helt plötsligt slår Earl Grey smaken in intensivt. Jeongah som gillar mr Grey tyckte jättemycket om denna. Det jag uppskattade var att den var mycket luftigare och fluffigare än pistachen. Den smälte mer i munnen.


Sista var ju caramel salt som jag kände var huvudrätten. Den gjorde mig inte besviken och Jeongah tyckte även att den var fantastisk. 
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar